FERENC MOLNAR ''Chłopcy z Placu Broni - Lektura w pudełku''
KorzystajÄ…c z omawiania lektury wÄ™gierskiego autora Ferenca Molnara „ChÅ‚opcy z Placu Broni” uczniowie kl. 5 poznali nowy sposób zaprezentowania przeczytanej książki. Wiemy, że w dobie komputerów i smartfonów mÅ‚odzież różnie podchodzi do czytania lektur, wiÄ™c żeby zostaÅ‚a ona chociaż częściowo w ich gÅ‚owach, wykonywali „lekturÄ™ w pudeÅ‚ku”. Zadanie polegaÅ‚o na zgromadzeniu „skarbów” łączÄ…cych siÄ™ z treÅ›ciÄ… lektury oraz umieszczeniu ich w pudeÅ‚ku. W trakcie pracy uczniowie planowali wystrój pudeÅ‚ka, szukali cytatów z książki, wypisywali bohaterów, lepili z plasteliny niezbÄ™dne elementy. Na kolejnych zajÄ™ciach pisali list do gÅ‚ównego bohatera. DziÄ™ki temu zadaniu mÅ‚odzi ludzie mieli szansÄ™ nie tylko wykazać siÄ™ pomysÅ‚owoÅ›ciÄ…, ale też udowodnić, że znajÄ… treść książki, a przede wszystkim trenujÄ… umiejÄ™tność argumentowania. W zwiÄ…zku z tym każda grupa zaprezentowaÅ‚a swoje pudeÅ‚ko i opowiedziaÅ‚a, dlaczego zdecydowaÅ‚a siÄ™ na takie, a nie inne przedmioty oraz przedstawiÅ‚a historiÄ™ lub scenkÄ™, która zostaÅ‚a umieszczona w pudeÅ‚ku. NajwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ sam Plac Broni.
Po obejrzeniu zawartoÅ›ci pudeÅ‚ek, wiele razy można być zaskoczonym skojarzeniami uczniów zwiÄ…zanymi z książkÄ…. Ale może dziÄ™ki tej lekcji teraz już nie zapomnÄ…, jak ważne sÄ… przesÅ‚ania pÅ‚ynÄ…ce z lektury na przyszÅ‚ość – w życiu liczy siÄ™ honor, odwaga i poczucie obowiÄ…zku.