13 października uczniowie klasy 6 i 7 udali się na wycieczkę do Baranowa Sandomierskiego i Sandomierza. Wyruszyliśmy bardzo wcześnie szlakiem renesansu. W Baranowie Sandomierskim, leżącym nad błękitną wstęgą Wisły w otoczeniu pól i lasów rozległej Kotliny Sandomierskiej, przywitała nas piękna pogoda. To tutaj znajduje się jeden z najlepiej zachowanych pałaców renesansowych w Europie - dawnej rezydencji magnackiej. Zamek wzniesiony został pod koniec XVI wieku, w miejscu średniowiecznego, obronnego dworu rycerskiego. Wspaniałą architekturę, ukształtowaną na wzór królewskiego Wawelu, zawdzięczamy prawdopodobnie włoskiemu architektowi i rzeźbiarzowi Santi Gucci'emu. Ostatnim właścicielem Zamku z rodu Leszczyńskich był Rafał X, którego syn - Stanisław Leszczyński był królem Polski. Po zniszczeniach dokonanych podczas II wojny światowej, obiekt został w latach 1959 - 1969 odbudowany i odrestaurowany. Wokół pałacu rozciągają się ogrody, które z każdej strony rezydencji prezentują inny styl – angielski, włoski oraz francuski.
Drugim punktem programu wycieczki było zwiedzanie Sandomierza - jednego z najstarszych polskich miast. Świadectwem tysiącletniej historii miasta, jest 120 znajdujących się tu zabytków. O uroku miasta decyduje także malownicze położenie na nadwiślańskiej skarpie i wreszcie wyjątkowy klimat urokliwych uliczek i zaułków. Zwiedzanie rozpoczęliśmy spacerem pośród korzeni czyli Wąwozem Królowej Jadwigi. Wąwóz ten to bez wątpienia jedna z największych atrakcji turystycznych Sandomierza. Ma on długość około pół kilometra, a jego ściany wznoszą się nawet na wysokość 10 metrów. Jeśli dodamy do tego korzenie pobliskich drzew, rysuje się nam nader malownicze miejsce. Po wyjściu z wąwozu przeszliśmy słynnym Uchem Igielnym do Rynku. Przywitał on nas pięknymi kamieniczkami, przyjazną atmosferą i stojącym w centralnym punkcie wspaniałym renesansowym Ratuszem o gotyckim rodowodzie. Następnie pani przewodnik zaprowadziła nas pod Bramę Opatowską, nazywaną też Wielką, aż w końcu dotarliśmy do Podziemnej Trasy Turystycznej, którą przeszliśmy chodnikami znajdującymi się pod Starym Miastem. Jej długość wynosi około 450m, najniżej położona komora ma głębokość prawie 12m. Wejście do podziemi prowadzi z dziedzińca Kamienicy Oleśnickich, a wyjście przy Ratuszu, na Rynku. Zachowane piwnice zabezpieczono przez tzw. wtórne obudowy, a tam, gdzie było to możliwe, zachowano pierwotne wątki obmurowań. Trasa obejmuje 34 komory na różnych poziomach. Współczesne nazwy komór nawiązują do historii, legend, architektury, itp.
Po zakupie pamiątek, zmęczeni, ale i pełni wrażeń, wróciliśmy do Florynki.
10 października obchodzony jest Dzień Gier Planszowych. O ich zaletach na pewno nie trzeba nikogo przekonywać. Uczą one logicznego myślenia, współpracy, rywalizacji, są alternatywą dla gier komputerowych i TV. W naszej szkole Samorząd Uczniowski zaproponował nie dzień, ale Tydzień Gier Planszowych. Uczniowie z chęcią i dużym zainteresowaniem odnieśli się do tego pomysłu. Już od poniedziałku przynosili ulubione gry planszowe, stolikowe i karciane, następnie wspólnie z kolegami i koleżankami prowadzili zacięte rozgrywki. Z radością patrzyliśmy jak dzieci spędzały wspólnie czas, tłumaczyły sobie zasady, cieszyły się z wygranej, walczyły o zwycięstwo. Jedno jest pewne - pomysł naszego Samorządu był strzałem w dziesiątkę, uczniowie bardzo zaangażowali się w to przedsięwzięcie, a tak spokojnie w czasie przerw na korytarzach to już dawno nie mieliśmy... Mamy nadzieję, że nasi uczniowie będą przy planszówkach spędzać jak najwięcej wolnego czasu, z całego serca wszystkich do tego zachęcamy!
7 października 2022 r. w naszej szkole odbył się XII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Celem akcji jest propagowanie zabawowej formy nauczania - uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją dla uczniów do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości po wakacjach.
W tym dniu odbyły się egzaminy pisemne, które przeprowadził nauczyciel matematyki, Pan Jerzy Krok, a pomagały mu asystentki z klasy 6: Wiktoria Jędrusik, Patrycja Ogorzałek i Justyna Święs. Tytuł Mistrza Tabliczki Mnożenia uzyskało 33 uczniów. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w naszej zabawie. Mamy nadzieję, że dobrze się bawiliście i zapraszamy za rok.
6 października uczniowie klas trzecich udali się na wyczekiwaną wycieczkę do Kopalni Soli w Bochni. Dzięki słonecznej pogodzie nawet dość wczesny wyjazd nie był dla nikogo kłopotem, z uśmiechem i ciekawością ruszyliśmy odkrywać przeszłość. Kopalnia soli to unikatowy labirynt, w którym czekało nas wiele niespodzianek. Swoje zwiedzanie rozpoczęliśmy od zjazdu szybem Cambi, co było wielkim przeżyciem. Ta ciemność… A my ciągle w dół… Na szczęście były z nami przewodniczki. Pod ich okiem zwiedziliśmy kopalnię i odbyliśmy przejazd podziemną kolejką. Za pomocą holograficznych i interaktywnych inscenizacji została nam przekazana wiedza o historii kopalni, średniowiecznych technikach wydobywczych oraz pracy górników. W pamięci na pewno pozostaną prezentacje pokazujące system wentylacji oraz zalanie wodą podziemnych chodników. Podczas wycieczki zwiedziliśmy także stajnię, w której do lat 60 XX w. przebywały wykorzystywane do pracy konie. Największą atrakcją okazała się podziemna przeprawa łodzią przez zalaną solanką komorę. W towarzystwie dwóch flisaków, barwnie opowiadających o tajemniczych zakamarkach bocheńskiej kopalni, pokonaliśmy 120 m. Na zakończenie zwiedzania poznaliśmy Skarbnika – strażnika kopalni, który za wzorowe zachowanie i ogrom zapamiętanej wiedzy podarował nam woreczki z solą. Po zjedzeniu obiadu, kilku meczach piłki nożnej (w podziemnej sali gimnastycznej), zabawach i grze w ping – ponga wyjechaliśmy na powierzchnię. Z głową pełną wrażeń, ale i z wielkim podziwem dla ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników, wróciliśmy do Florynki.
5 października uczniowie naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu z podróżnikiem. Tym razem przedstawiciel agencji podróżniczej trzask.pl przedstawił dzieciom wrażenia i informacje przywiezione z podróży do Turcji. Uczniowie dowiedzieli się dużo ciekawostek na tego pięknego i orientalnego kraju: wiedzą już, że Stambuł jest jedynym miastem leżącym na dwóch kontynentach, mieli też okazję obejrzeć zabytki tego miasta. Szukali świadectw wspaniałej antycznej przeszłości w Efezie oraz dowiedzieli się czy Turcy wierzą w świętego Mikołaja, czy wiedzą co to jest śnieg i jak wygląda u nich zima. Duże wrażenie na uczniach zrobił niezwykły spektakl: niebo pełne balonów wypełnionych gorącym powietrzem oraz wizyta w domu Melissy – rodowitej Turczynki, która opowiadała o tradycyjnych tureckich potrawach. Spotkanie to było bardzo ważną i pouczającą lekcją, uczniowie chociaż przez chwilę poczuli się, jakby to oni sami uczestniczyli w tak odległej i emocjonującej wyprawie.
Wszystkie dzieci małe i duże, we Florynce sprzątały podwórze!
A dorośli pomagali i o bezpieczeństwo dbali!
W miniony piątek nasza szkoła wzięła udział w akcji „Sprzątamy dla Sądecczyzny” organizowanej przez Fundację Horyzont. Celem tego przedsięwzięcia było budowanie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz działanie na rzecz ochrony środowiska. Przy pięknej jesiennej pogodzie, wszyscy uczniowie oraz dzieci z oddziałów przedszkolnych, wyposażeni w rękawiczki i worki ruszyli, aby pomóc naszej planecie. Trzeba przyznać, że podeszli do zadania bardzo solidnie – napełniali worki w błyskawicznym tempie, nikomu nie zabrakło zapału i chęci do pracy. Każdy z uczestników akcji miał świadomość, że chce dbać o swoją przyszłość, troszcząc się o środowisko. Zebranie 25 worków pełnych śmieci potwierdza, że nikogo nie trzeba było przekonywać, iż tak piękna i malownicza Florynka zasługuje na czyste lasy, drogi, pobocza czy przystanki. Dziękujemy Wam Drodzy Uczniowie!
Jeśli nie wiesz jak zalogować się do dziennika,
kliknij tutaj
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
---|---|---|---|---|---|---|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
| ||
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
21
|
22
| |||
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II we Florynce
Florynka 64
33-332 Florynka
tel. (fax) 18 447 16 22
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.