13 października uczniowie klasy 6 i 7 udali się na wycieczkę do Baranowa Sandomierskiego i Sandomierza. Wyruszyliśmy bardzo wcześnie szlakiem renesansu. W Baranowie Sandomierskim, leżącym nad błękitną wstęgą Wisły w otoczeniu pól i lasów rozległej Kotliny Sandomierskiej, przywitała nas piękna pogoda. To tutaj znajduje się jeden z najlepiej zachowanych pałaców renesansowych w Europie - dawnej rezydencji magnackiej. Zamek wzniesiony został pod koniec XVI wieku, w miejscu średniowiecznego, obronnego dworu rycerskiego. Wspaniałą architekturę, ukształtowaną na wzór królewskiego Wawelu, zawdzięczamy prawdopodobnie włoskiemu architektowi i rzeźbiarzowi Santi Gucci'emu. Ostatnim właścicielem Zamku z rodu Leszczyńskich był Rafał X, którego syn - Stanisław Leszczyński był królem Polski. Po zniszczeniach dokonanych podczas II wojny światowej, obiekt został w latach 1959 - 1969 odbudowany i odrestaurowany. Wokół pałacu rozciągają się ogrody, które z każdej strony rezydencji prezentują inny styl – angielski, włoski oraz francuski.
Drugim punktem programu wycieczki było zwiedzanie Sandomierza - jednego z najstarszych polskich miast. Świadectwem tysiącletniej historii miasta, jest 120 znajdujących się tu zabytków. O uroku miasta decyduje także malownicze położenie na nadwiślańskiej skarpie i wreszcie wyjątkowy klimat urokliwych uliczek i zaułków. Zwiedzanie rozpoczęliśmy spacerem pośród korzeni czyli Wąwozem Królowej Jadwigi. Wąwóz ten to bez wątpienia jedna z największych atrakcji turystycznych Sandomierza. Ma on długość około pół kilometra, a jego ściany wznoszą się nawet na wysokość 10 metrów. Jeśli dodamy do tego korzenie pobliskich drzew, rysuje się nam nader malownicze miejsce. Po wyjściu z wąwozu przeszliśmy słynnym Uchem Igielnym do Rynku. Przywitał on nas pięknymi kamieniczkami, przyjazną atmosferą i stojącym w centralnym punkcie wspaniałym renesansowym Ratuszem o gotyckim rodowodzie. Następnie pani przewodnik zaprowadziła nas pod Bramę Opatowską, nazywaną też Wielką, aż w końcu dotarliśmy do Podziemnej Trasy Turystycznej, którą przeszliśmy chodnikami znajdującymi się pod Starym Miastem. Jej długość wynosi około 450m, najniżej położona komora ma głębokość prawie 12m. Wejście do podziemi prowadzi z dziedzińca Kamienicy Oleśnickich, a wyjście przy Ratuszu, na Rynku. Zachowane piwnice zabezpieczono przez tzw. wtórne obudowy, a tam, gdzie było to możliwe, zachowano pierwotne wątki obmurowań. Trasa obejmuje 34 komory na różnych poziomach. Współczesne nazwy komór nawiązują do historii, legend, architektury, itp.
Po zakupie pamiątek, zmęczeni, ale i pełni wrażeń, wróciliśmy do Florynki.
10 października obchodzony jest Dzień Gier Planszowych. O ich zaletach na pewno nie trzeba nikogo przekonywać. Uczą one logicznego myślenia, współpracy, rywalizacji, są alternatywą dla gier komputerowych i TV. W naszej szkole Samorząd Uczniowski zaproponował nie dzień, ale Tydzień Gier Planszowych. Uczniowie z chęcią i dużym zainteresowaniem odnieśli się do tego pomysłu. Już od poniedziałku przynosili ulubione gry planszowe, stolikowe i karciane, następnie wspólnie z kolegami i koleżankami prowadzili zacięte rozgrywki. Z radością patrzyliśmy jak dzieci spędzały wspólnie czas, tłumaczyły sobie zasady, cieszyły się z wygranej, walczyły o zwycięstwo. Jedno jest pewne - pomysł naszego Samorządu był strzałem w dziesiątkę, uczniowie bardzo zaangażowali się w to przedsięwzięcie, a tak spokojnie w czasie przerw na korytarzach to już dawno nie mieliśmy... Mamy nadzieję, że nasi uczniowie będą przy planszówkach spędzać jak najwięcej wolnego czasu, z całego serca wszystkich do tego zachęcamy!
7 października 2022 r. w naszej szkole odbył się XII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Celem akcji jest propagowanie zabawowej formy nauczania - uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją dla uczniów do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości po wakacjach.
W tym dniu odbyły się egzaminy pisemne, które przeprowadził nauczyciel matematyki, Pan Jerzy Krok, a pomagały mu asystentki z klasy 6: Wiktoria Jędrusik, Patrycja Ogorzałek i Justyna Święs. Tytuł Mistrza Tabliczki Mnożenia uzyskało 33 uczniów. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w naszej zabawie. Mamy nadzieję, że dobrze się bawiliście i zapraszamy za rok.
6 października uczniowie klas trzecich udali się na wyczekiwaną wycieczkę do Kopalni Soli w Bochni. Dzięki słonecznej pogodzie nawet dość wczesny wyjazd nie był dla nikogo kłopotem, z uśmiechem i ciekawością ruszyliśmy odkrywać przeszłość. Kopalnia soli to unikatowy labirynt, w którym czekało nas wiele niespodzianek. Swoje zwiedzanie rozpoczęliśmy od zjazdu szybem Cambi, co było wielkim przeżyciem. Ta ciemność… A my ciągle w dół… Na szczęście były z nami przewodniczki. Pod ich okiem zwiedziliśmy kopalnię i odbyliśmy przejazd podziemną kolejką. Za pomocą holograficznych i interaktywnych inscenizacji została nam przekazana wiedza o historii kopalni, średniowiecznych technikach wydobywczych oraz pracy górników. W pamięci na pewno pozostaną prezentacje pokazujące system wentylacji oraz zalanie wodą podziemnych chodników. Podczas wycieczki zwiedziliśmy także stajnię, w której do lat 60 XX w. przebywały wykorzystywane do pracy konie. Największą atrakcją okazała się podziemna przeprawa łodzią przez zalaną solanką komorę. W towarzystwie dwóch flisaków, barwnie opowiadających o tajemniczych zakamarkach bocheńskiej kopalni, pokonaliśmy 120 m. Na zakończenie zwiedzania poznaliśmy Skarbnika – strażnika kopalni, który za wzorowe zachowanie i ogrom zapamiętanej wiedzy podarował nam woreczki z solą. Po zjedzeniu obiadu, kilku meczach piłki nożnej (w podziemnej sali gimnastycznej), zabawach i grze w ping – ponga wyjechaliśmy na powierzchnię. Z głową pełną wrażeń, ale i z wielkim podziwem dla ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników, wróciliśmy do Florynki.
5 października uczniowie naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu z podróżnikiem. Tym razem przedstawiciel agencji podróżniczej trzask.pl przedstawił dzieciom wrażenia i informacje przywiezione z podróży do Turcji. Uczniowie dowiedzieli się dużo ciekawostek na tego pięknego i orientalnego kraju: wiedzą już, że Stambuł jest jedynym miastem leżącym na dwóch kontynentach, mieli też okazję obejrzeć zabytki tego miasta. Szukali świadectw wspaniałej antycznej przeszłości w Efezie oraz dowiedzieli się czy Turcy wierzą w świętego Mikołaja, czy wiedzą co to jest śnieg i jak wygląda u nich zima. Duże wrażenie na uczniach zrobił niezwykły spektakl: niebo pełne balonów wypełnionych gorącym powietrzem oraz wizyta w domu Melissy – rodowitej Turczynki, która opowiadała o tradycyjnych tureckich potrawach. Spotkanie to było bardzo ważną i pouczającą lekcją, uczniowie chociaż przez chwilę poczuli się, jakby to oni sami uczestniczyli w tak odległej i emocjonującej wyprawie.
Wszystkie dzieci małe i duże, we Florynce sprzątały podwórze!
A dorośli pomagali i o bezpieczeństwo dbali!
W miniony piątek nasza szkoła wzięła udział w akcji „Sprzątamy dla Sądecczyzny” organizowanej przez Fundację Horyzont. Celem tego przedsięwzięcia było budowanie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz działanie na rzecz ochrony środowiska. Przy pięknej jesiennej pogodzie, wszyscy uczniowie oraz dzieci z oddziałów przedszkolnych, wyposażeni w rękawiczki i worki ruszyli, aby pomóc naszej planecie. Trzeba przyznać, że podeszli do zadania bardzo solidnie – napełniali worki w błyskawicznym tempie, nikomu nie zabrakło zapału i chęci do pracy. Każdy z uczestników akcji miał świadomość, że chce dbać o swoją przyszłość, troszcząc się o środowisko. Zebranie 25 worków pełnych śmieci potwierdza, że nikogo nie trzeba było przekonywać, iż tak piękna i malownicza Florynka zasługuje na czyste lasy, drogi, pobocza czy przystanki. Dziękujemy Wam Drodzy Uczniowie!
Jeśli nie wiesz jak zalogować się do dziennika,
kliknij tutaj
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II we Florynce
Florynka 64
33-332 Florynka
tel. (fax) 18 447 16 22
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.